INTERRAIL-BÉRLET- mi ez a bérlet?
“Korlátlan vonatozás Európa-szerte – ezt kínálja az Interrail bérlet, amely a
legjobb megoldás ha egy országban, vagy akár az egész kontinensen szeretne
minél több mindent átélni vonattal – akár az úti célokat, akár magát az utazás
élményét.” – ez a hivatalos szövegezése, de ide is másoltam, mert megállja a
helyét.
Az a hivatalos oldaluk, és itt tudtok bérletet is venni, utazást tervezgetni:
https://www.interrail.eu/en
Mi akkor vettük a bérleteket, amikor 50 éves fennállását ünnepelte az interrail és
ez alkalomból 50%-os akciót hirdetett. Erről a Roadster magazin alábbi cikkjéből
értesültem: https://roadster.hu/interrail-felaron
2 hónapig érvényes, korlátlan bérletet választottunk, ez azt jelentette, hogy az
interrailbe tartozó társaságok eszközeit korlátlanul használhattunk (ez nem csak
vonatra, hanem sok kompra és buszra is vonatkozik). Főként a főbb állami
vasúttársaságok vannak benne, kiegészítőjegy vásárlása nélkül, van olyan, ahova
kötelező a kiegészítő jegy (pl Thalys, TGV), de azt is könnyen meg lehet venni az
appon keresztül.
Elektronikus bérletet kértem, és applikáción belül használtuk. Nagyon jó a
tervezője is és pontosak az adatok. A bérletek névre szólnak és nem
átruházhatók. Néhány helyen kérték is hozzá a személyi igazolványainkat.
Bejelentkezni a választott vonatra, helyjegyet venni nem kellett, csak ahol az
külön előírás, de azt jelzi a rendszer. Helyünk akkor is volt, többnyire. Előfordult,
hogy hétvégén vagy reggel nagy zsufi volt, és álltunk, de nem szállítottak le sehol.
80%-ban jól utaztunk, kényelmes kocsikkal, ülőhelyekkel, kulturált emberekkel.
KÖZLEKEDÉS – csak vonattal mentetek? mindenhova? azt hogy lehet kibírni?
Vonattal közlekedni roppant praktikus, és kényelmes is. Mindenkit őszintén
bátorítunk arra, hogy próbálja ki más országokban is, kis hazánkon kívül,
rövidebb távon is. Minden utazásunk alkalmával gyakran használjuk ezt a
közlekedési eszközt. Nagyobb távra ugyan még nem mentünk ezelőtt vonattal,
inkább repülővel és a környéket jártuk be a vasúton, vagy az aszfalton, azaz
busszal. Nagyon jó eszköz egy környék, társadalom megismeréséhez a
tömegközlekedés, és nem csupán nagyobb városon belül a helyi, hanem
települések között a helyközi. Szeretem figyelni az embereket, a nap bármely
szakában rengeteg infót lehet begyűjteni egy-egy nép utazási szokásai,
viselkedése és az adott ország közlekedési lehetőségei, felszereltsége alapján a
társadalmi berendezéséről és kultúrájáról. Mellesleg lehet nézelődni, bámulni a
tájat is, amit autózás során csak az egyik fél élvezhet, ha éppen nem navigál. No
meg ott van a praktikum is: Nápoly és környékét valamint a Sorrento-i félszigetet
nem nagyon tudom elképzelni máshogyan főszezonban, mint Circumvesuvianával és Sita busszal, oké, ott vannak a luxusjachtok, de az meg
milyen sznobság és hivalkodás már, meg a szárazföldön akkor is kell vmi alternatíva, ha a kisebb tolnai falu méretű hajókánkat nem képes fogadni a kis kikötő. Szóval a jachtozást eddig skippeltük. Autót nem nagyon szoktunk bérelni, sőt inkább semennyire, ha távolabbra megyünk, egészen szerencsénk volt eddig a tömegközlekedéssel, és mindent be tudtunk járni, amit szerettünk volna, és nem kellett stresszelni a bérelt kocsi, meg a parkolás miatt. Persze, van, hogy elkerülhetetlen és bizonyára mi is leszünk olyan helyen, ahol az autóbérlés a
hasznosabb.
A vonat egészen gyors, többnyire kényelmes és tervezhető (OK, Olaszországban
nem annyira, mert mindig rohadt sokat késnek és variálnak, de akkor is viselhető
– utólag úgyis megszépítik az emlékek)
Az európai turnék meg eleve azon apropóból indult, hogy nagyon kedvező áron
lehetett bérletet venni.
A településeken belül 90%-ban gyalogosan közlekedtünk, ha nem volt nálunk a
nagy hátizsák, sokkal haladósabban és felszabadultabban. Naponta több várost is
megjártunk, 2-3 órát töltöttünk egy-egy városnézéssel, ahol a szállásunk volt, ott
többet. Tűnhet ez kevesének, valóban, de ahhoz hogy egy átfogó képet kapjunk
egy település hangulatáról, képéről és kicsit el is merüljünk benne, tökéletesen
elég, ha meg nem, legközelebb már célirányosan tudunk haladni ☺
Sokat gyalogoltunk, szeretünk is sétálni, nincs ezzel sem baj, és jót is tesz.
Busszal, villamossal közlekedtünk még néhány alkalommal, amikor valami okból
távolabbi részére kellett menni az adott városnak, vagy rövid idő állt
rendelkezésre és hatékonyabb volt a villamosozás (pl Luxembourg).