Henrik és Kata utazásai, azaz nyúlturnék a világ körül

18. nap – Lille – Brugge

2023.04.16.

Mondanám, hogy igazán kalandosan alakult ez a napunk, de még – így pár nap után – sem szépültek meg az emlékek 😀

Végre egy nyugis napnak ígérkezett, szándékosan csak Brugge-t tettük bele, hogy legyen időnk alaposan megnézni és pihenni is.

Lilleben a szállodáaban egy igazán jót reggeliztünk (tényleg egészen jó reggelijük volt, kontinentális francia) majd a pár percre található pályaudvaron szembesültünk vele, hogy törölték a Belgiumba tartó járatot. Új francia szót is tanulhattunk: supprimé. Sosem gondoltam volna, hogy ez a törölve. Kotrijk nevű településre kellett volna átjutnunk, onnan ment volna tovább vonat Brugge-be. 11 óra körül már oda is értünk volna. Az infomáción azt mondták, hogy Belgiumból nem jönnek a vonatok és nem tudják mi van, talán a 11 órási majd megérkezik és vissza is indul, de nem tudják biztosan, másik opció a busz Turnai nevű belga településre és onnan vonattal tovább. Úgy döntöttünk várunk még inkább a vonatra, mivel a busz teljesen másik irányba visz, mint amerre tarunk és külön jegy is kell, a tgv-k is késnek, amik Brüsszelbe mennek és arra még drágábbak a jegyek. Mivel a 9 órásival mentünk volna, így laza 2,5 órát tölthettünk még el. Volt időnk megkeresni, pusztán kalandvágyból, hogy a buszok honnan indulnak, mivel nem volt semmilyen kitáblázás, így önállóan nem is sikerült. Már majdnem elérkezett a pillanat, már csak fél óra volt indulásig, amikor kiírták, hogy a 11 órási is törölve. Nem jöttünk rá, hogy Belgium, illetve Brugge miért tesz nekünk ennyire keresztbe, de ez már a második alkalom, hogy nem tudunk odajutni. Az első még 2020-ban volt, akkor a covid húzta keresztbe és törölték a repülőjáratunkat, most meg a vasút.

Ekkora már minden aznapi tgv járatra elfogytak a jegyek, úgyhogy közvetlenül Brüsszelbe se tudtunk eljutni, maradt a busz a kb 25 km-re található Turnaiba, onnan pedig vonattal Brüsszelbe, majd átszállással végre Brugge-be. A tervezett 11 órai érkezéshez képest délután 2-re már ott is voltunk. Legalább csodatavaszi idő, verőfényes napsütés várt ott is. Gyorsan elfoglaltuk a szállást (Ibis Hotel) és nyakunkba vettük a várost. Brugge valóban olyan csodálatos, ahogy az meg van írva mindenütt. Én főleg Martin MacDonagh In Bruge című műve és filmje miatt vágytam már ide ezer éve, és tényleg olyan, mint a filmben, vagy a bárhol fellelhető temérdek képeken, útibeszámolóban. Sajnos azt a teret nem tudtuk beazonosítani, ahol Harry (Ralph Fiennes) agya szétloccsant, de nem is emiatt mentünk oda 😀 nem vagyok egy nagy filmrajongó, csak ha pont ott járok ahol forgattak valamit és felismerem, az számomra tökjó élmény, de külön a világért sem utazom ilyenek miatt ☺ Martin MacDonagh pedig egy nagyszerű, általam kedvelt szerző, több művét is volt szerencsém látni, többféle színházi előadásban.

Szóval a város. Hattyúk megvannak, csatornák, harsányzöld partok és parkok, gyönyörű épületek és rengeteg ember, tele vannak az utcák és a teraszok is és persze a sétahajók. Jó a hangulat, de nem laknék azért itt. Nagyon kirakatváros, Európa egyik legszebb településének tartják, na meg Észak Velencéjének is, de ezt a közhelyes címet is jópár városra ráaggatják, mint a többi kedvemcemet: Dél-Firenzéje (pl Lecce), a vmely ország/tájegység ékszerdoboza, gyöngyszeme, erre pedig a legjobb példám a Magyarország ékszerdoboza a Dunakanyar, melynek gyöngyszeme Szentendre 😀 😀 😀

Brugge-t mindenképpen látni kell, kicsit elveszni benne, aztán továbbállni. A kötelezőket érdemes kikpipálni, mert lenyűgözőek: a fő tér a harangtoronnyal és a Halle, a Városháza, a rengeteg templomából is érdemes benézni akár mindegyikbe, de egyet-kettőt is érdemes, mi pont kettőt választottunk ki random, a Dijver-csatorna melletti épületek, a Szent János Kórház, ami Brugge legrégebbi épülete, és nagyon tetszett a Minnewater rész, a tó, a park és a híd. Mindent sikerült bejárnunk, elmerültünk benne, és nagyon jó belépő volt Belgium megismeréséhez. Bámulatos egyébként, hogy minden korosztály minimum ért, de leginkább beszél is három nyelven: vallonul (francia), flamandul (holland) és angolul, és a vonatokon is mindhárom nyelven tájékoztatják az utazókat, tisztára mint a MÁV, nem? 😀

Belgium kisebb területű, harmad akkora, mint Magyarország, de cc 2,5 millióval többen lakják, így elég zsúfolt, de nem volt feltűnő. Sok helyen találni még érintetlen tájat és nem művelnek meg minden négyzetcentimétert, mint pl a hollandok. Drágaság az van, a francia árakhoz képest is többe kerül egy bevásárlás, étkezés.